Televizyon

By Şubat 24, 2013 ,

Hüma uzuuun süre hiç televizyon izlemedi, izlemedi dediysem o ayaktayken de neredeyse hiç televizyon açılmadı. Ben zaten çok tv seven bir insan değilim hele ki çocukların tv düşkünlüğünden hiç haz etmem. Ayrıca tüm uzmanlar da 2 hatta 3 yaşına kadar çocukların tv izlememesi gerektiğini söylüyorlar. Bunun çeşitli nedenleri var, en önemlisi tek taraflı iletişim olması ve çocuğu (aslında yetişkini de) pasifleştirmesi. Bir diğeri de çocuğun televizyondaki sanallıkla gerçeği ayırd edemiyor olması. Bunlar bildiğim en önemlileri ama televizyonun zararları ile ilgili liste uzar gider ki ne kadar izlendiği kadar ne izlendiği de önemli. 
Bu konu çok tartışmalı, televizyonun en etkin manipülasyon aracı olduğu açık. Bunu tabii ki çocuklar üzerinde de çok güzel kullanıyorlar. Bilinen, çok izlenen çizgi filmlerin bir çoğu masum değil aslında, subliminel yani bilinçaltı mesajlarla dolu. Yani izlediğinizde fark etmiyorsunuz ama beyin algılıyor. İşte 25. kareden tutun da ters mesajlara kadar...Uzmanı olmadığım çok da araştırmadığım bu konuyu daha çok Tolga'nın anlattıklarından ve Çağla ile konuştuklarımızdan biliyorum. İsteyen buyursun araştırsın. Hatta aşağıdaki linke bakmadan geçmeyin derim... Özellikle reklamlar bize neler yapıyor, ki pırıl pırıl zihinli çocuklara neler yaptığını siz hesap edin. 
Çocuklar neden tv izlemesin diyorsanız buyurun ailemizin psikoloğu Çağla'nın yazısına
http://modernpsikoloji.com/tr/content/neden-bebekler-ve-%C3%A7ocuklar-televizyon-izlememeli 
Sübliminel mesaj da neymiş diyorsanız, buyurun; 
http://michaelsikkofield.blogspot.com/2013/02/subliminal-mesajlar-cizgi-filmler-ve_17.html
(Bu arada yazı biraz uzun nihayet okudum ben de.. dili biraz garip ama yine de başarılı bir yazı, alıntılar vs. sübliminal mesaj nedir anlamak açısından faydalı)
Neyse velhasıl ben de Hüma'ya televizyon izlettirmiyordum. Hatta o derece ki 9-10 aylık olduğunda alışveriş merkezinde ya da bir restaurantta herhangi bir ekran gördüğünde ona kilitleniyordu. Baktım böyle olmayacak Çağla ile konuştuk ve televizyon evde var ama o hiç izlemiyor, doğal olarak merak ediyor dedik. Yapılacak ise Hüma'yı televizyona ve ekranlara alıştırmak ama yine de izlememesini sağlamaktı. Bu aşamada izlenecek yol şöyleydi; Hüma'nın ayakta olduğu saatlerde tv açık olacak ama belgesel gibi masum, fazla hareketli ve sesli olmayan bir program seçilecekti. Reklam izlemeyecek, reklam çıkarsa değiştirilecekti. Bir de uzun süre tv'ye takılırsa dikkati başka yöne çekilecekti tabii bu arada biz de uzun süre bakmayacaktık tv'ye. Sonuç olarak operasyon başarılı oldu. Hüma'cık ekranlara karşı aşırı ilgisini yitirdi. Bu arada hayvan belgeselleri de hoşuna gittiğinden ara sıra izlemesine izin vermeye başladık kısa süreli olmak kaydıyla. Bu böyle epey devam etti. Bir iki kere komşuda Pepe izlemiş olması dışında tv manyaklığından tamamen koruduk Hüma'yı. Bir iki kere izlenmesine rağmen her gördüğünde Pepe'yi tanıyor olması ve hatta arada Pepe diye tutturması ne kadar doğru yaptığım konusunda emin olmamı sağladı tabii ki. Pepe ve Cailou konusunda da söylenecek çok şey var ama ben o kısmı yazma işini Çağla'ya bırakıyorum. Detaylı bir analiz hoş olur :)

Bu arada büyüyen Hüma'cık tableti ve iphone'u keşfetti. Tabii ki sınırlı kullanım ile kendisine uygun oyunları oynamasına izin veriyorum bir süredir. iPhone kullanmaya başlayalı 1 sene oldu, mecburen Hüma'da aynı şekilde :) İlk başlarda sadece Ce-ee oyununu oynuyordu. Sonradan Kids Song Machine diye bir uygulama indirdim (1 ve 2'si var). İkisini de tavsiye ediyorum çok başarılı. İngilizce çocuk şarkıları çalıyor ve aynı zamanda ekranda da interaktif bir animasyon var. 


  
Son 2-3 aydır daha yoğun kullanıyor özellikle tableti zira artık hakkını vererek kullanabiliyor o nedenle de zaten çok etkili kullanamadığımız tableti tamamen Hüma'ya verdik. Her gün yarım saat kadar oynuyor. Her gördüğünde benim telefona da sarıyor ama fazla ortalıklarda görünmemesini sağlamaya çalışıyorum zira artık eline aldı mı bırakmak bilmiyor. Zaten telefon konusunda da uzman olduğundan Uçak Modu yazımda bahsetmiştim. Bu arada tablet ve iPhone ile oynamaya alışan Hüma her gördüğü ekranı dokunmatik zannediyor. Bilgisayarın faresine halen bir anlam verebilmiş değil :D
Ailemizin psikoloğu Çağla'ya sorduk, tablet ve telefonda oynanan oyunlar interaktif olduklarından televizyon etkisi yaratmıyormuş. Ayrıca son dönemde görüştüğümüz çocuk gelişim uzmanı da android cihazlarla oyun oynayabileceğini ama mümkünse benzer oyunları gerçekte de oynatmak gerektiğini söyledi. Yani tablette eşleştirme oyunu oynursa eşleştirme kartlarıyla da oynasın gibi.
Bu arada hala televizyon izlemiyor Hüma. Zaten biz de izlemiyoruz artık. Yoğunlaşan tez çalışmalarım nedeniyle Eylül ayında Behzat Ç. de dahil olmak üzere tv izlemeyi bıraktım. Ben sürekli salonda çalıştığımdan artık Tolga da izle(ye)miyor o derece ki taahhüt olmasaydı kapatacaktık digitürk'ü. Bize de iyi bir arınma oldu. 
Bu arada her başımız sıkıştığında başvurduğumuz bir psikolog arkadaşımız olduğu için çok ama çok şanslıyız. Gece gündüz gerek telefon gerek mesajla desteğini esirgemeyen canım arkadaşım Çağla'cıma çok teşekkür ediyorum buradan da. Her eve lazım ne diyim. 

Bunları da Okuyabilirsiniz

0 yorum

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.